خوش امدید به وبلاگ موچان جلس
ادرس دیگر ما
http://mochan-taleghan.20r.ir
http://mochan.20r.ir
http://www.mochan.ucom.ir
این وبلاگ را به دوستان خود معرفی کنید
------------
موچان
دهي است از دهستان پايين بخش طالقان شهرستان تهران واقع در 24
هزارگزي شهرک با 153 تن سکنه . آب آن از چشمه سار و راه آن مالرو است .
در این وبلاگ شما بیننده عزیز با روستای موچان و طالقان و روستاهای نزدیک موچان بیشتر آشنا خواهید شد..
اوقات شرعی
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود
سرپرست فرمانداری طالقان از راهاندازی طولانيترين تلهکابين کشور در طالقان خبرداد.
ساسان دلاویز در گفت وگو با خبرنگار ایسنا گفت: ظرفیت مفید سد طالقان 420 میلیون مترمکعب است واین سد 95 درصد آب دارد و حتي یک ماه از سال را نیز شاهد سرریز آب در آن بودیم.
وی افزود: در منطقه ویژه طالقان احداث 18 کیلومتر ساحل سد برنامهریزی شدهاست وبا همکاری بخش خصوصی طولانیترین تلهکابین به طول 27 کیلومترنيز در اين منطقه ایجاد خواهد شد.
دلاویزخاطرنشان کرد: برای اجرای این پروژه 80 میلیارد تومان اعتبار پیشبینی شده است که همزمان با هفته دولت با حضور مسؤلین کلنگزنی و شروع و طی یکسال تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی با اشاره به اينکه سد طالقان هنوز سنفکشی نشده است، گفت: در فصل تابستان جوانان اقدام به شنا در سد میکنند که متأسفانه به علت عدم شناخت آنها از موقعیت سد تعدادی نيز غرق میشوند.
دلاویزدر پايان اظهار كرد: زبالههای زیادی از گردشگران در ساحل سد به محیط زیست طالقان صدمه وارد میکند وبايد برای ساماندهي آن اقدامات اساسي صورت گيرد.
شریعتمدار مسئول جمعیت هلال احمر شهرستان طالقان گفت:
یک جوان ۲۶ ساله دیروز یکشنبه ۵خرداد به علت بی احتیاطی و توجه نکردن به نکات ایمنی در دریاچه سد طالقان غرق شد.
نادر شریعتمدار افزود: نیروهای نجات غریق توانستند بعد از ۲ ساعت جست وجو جسد این جوان را از درون آب بیرون آورند. این جوان برای تفریح به همراه دوستان خود به شهرستان طالقان سفر کرده بود.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، شهر طالقان تحت پوشش رایتل است و مشترکان این امکان را دارند که از امکانات نسل سوم تلفن همراه استفاده کنند.براساس این گزارش روند توسعه شهرهای تحت پوشش شبکه رایتل در سال جدید با سرعت بیشتری ادامه خواهد یافت و به زودی هموطنان بیشتری در شهرهای مختلف قادر به استفاده از خدمات ویژه نسل سوم تلفن همراه خواهند بود.
این اپراتور اعلام کرده در کنار خدمات اصلی همچون پیام کوتاه و پیام صوتی با استفاده از تکنولوژی نسل سوم موبایل، امکان استفاده از سرویس های اختصاصی و گستره وسیعی از خدمات ارزش افزوده (VAS) را فراهم میکند که ازجمله این خدمات می توان به تماس تصویری، سرویسهای چندرسانهای و اینترنت پرسرعت اشاره کرد. :: موضوعات مرتبط:
اخبار طالقان , ,
:: برچسبها:
طالقان زیر پوشش تلفن همراه شرکت رایتل ,
اهالی روستای ایستا شناسنامه ندارند و جزء آمار جمعیتی ایران به حساب نمیایند و از امکانات رفاهی جدید مانند آب لولهکشی، گاز، برق، تلفن، مطبوعات، رادیو و تلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و رایانه استفاده نمیکنند.روستایی
کودکان روستا
از رفتن روی آسفالت خودداری میکنند مگر به اجبار و ضرورت
برای علم آموزی به مدارس طالقان نمیروند بلکه به سبک سنتی و مکتب خانهای با فراگیری دروس همانند و اجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید با سواد میشوند و درس میخوانند .در مجموع ۱۸ تا ۲۰ جلد کتاب در روستای ایستا موجود است که رساله علمیه میرزاصادق مجتهد تبریزی و کتاب خطی سید حسین نجفی طباطبایی از آن جمله است.جاهای دیدنی های تفریحی شهر استان روستای کجاست
ساعت به هیچ شکل در محل زندگی اهل توقف استفاده نمیشود. در معماری خانههای آنها سیمان و آهن به کار نرفته و درها همه چوبی میباشند وبه دو زبان ترکی و فارسی سخن میگویند به مرزهای جغرافیایی بین کشورها و شهرها معتقد نیستند و جهان در ذهن آنها بدون مرز است.
هیچ زنی را به محدوده روستای خود راه نمیدهند و از گفتوگو با زنها ی غریبه به شدت پرهیز میکنند.بیماران خود را به روش سنتی درمان میکنند و به نزد پزشک نمیروند مگر در حال اضطرار.
هیچ گونه نزاع و جرمی از آنان تاکنون گزارش نشده است.روستایی
از دلایل فقهی آنها میتوان به
:۱- حرمت تغییر در آفرینش خداوند
۲- حرمت تشبه به بیگانگان و کفاررا ذکر نمود توجه به آبادانی دنیا را تا آنجا مجاز میدانند که در خدمت بندگی و تعالی انسان باشد به اعتقاد آنان حضرت مهدی (عج) در هنگام ظهور از ساز و کارهای تمدن جدید استفاده نخواهد کرد و با ظهور آن حضرت و استقرار حاکمیت صالحان نشانی از این نوع تمدن نخواهد بود.
طالقان منطقه ییلاقی در میان کوه های برفگیر البرز، از غرب کندوان، تا ۴۰ کیلومتری شرق قزوین گسترده شده است. یکی از بخشهای شهرستان ساوجبلاغ از توابع استان تهران می باشد که در ۱۳۰ کیلومتری شمال غرب تهران واقع شده از شمال به سلسله جبال البرز و رامسر و تنکابن و الموت، از شرق به شهرستان کرج، از جنوب به هشتگرد و ساوجبلاغ از غرب و جنوب غربی به قزوین محدود می گردد.
طالقان در دره بزرگی در میان کوههای البرز قرار دارد. طالقان منطقه ای متشکل از حدود ۸۰ روستای کوهستانی است که طول جغرافیایی آن از شمال شرق به جنوب غرب حدود ۸۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی آن حدود ۱۵ کیلومتر است و حدود ۱۳۰۰ کیلومتر مساحت دارد. طول شرقی آن ۵۰ دقیقه و عرض شمالی آن ۳۶ درجه و ۱۲ دقیقه است. زبان مردم طالقان فارسی و لهجه تاتی است.
مهمترین رودخانه طالقان، طالقان رود می باشد که از حاشیه جنوبی شهر می گذرد و به شاهرود می ریزد. فاصله روستا تا شهرک ۷ کیلومتر و ارتفاع آن از سطح دریا ۱۸۴۰ متر می باشد. ناحیه طالقان در دامنه جنوبی ارتفاعات البرز و رشته کوه دیگری از البرز که با فاصله متوسط ۶ کیلومتر از آن به موازاتش از شرق به غرب امتداد دارد واقع شده است. در ناحیه شمال قلل و گردنه هایی طالقان را از مازندران و قزوین جدا می کند. ارتفاعات جنوبی طالقان این منطقه را از دشت جدا نموده است.
خبری که معاو ن فناوری و انفورماتیک اداره کل ثبت احوال استان البرز داده است نشان می دهد که در سال گذشته در مقابل ۳۱ تولد ۱۳۹، فوت در طالقان ثبت شده است. این امر نشان دهنده هرم جمعیتی معکوس در طالقان است که اکثرا افراد پیر و از کار افتاده در آن ساکن هستند و جوان تر ها به شهر ها مهاجرت کرده اند. اگر این آمار را با کرج یا سایر شهر های استان مقایسه کنیم متوجه می شویم که نسبت افراد مسن به جوان در طالقان ۱۸برابر بیشتر از کرج است و به خوبی می توانیم نتیجه بگیریم که در طالقان به دلیل نبودن امکانات کار و تولید از جوان ها خالی شده و مسئولین باید فکر جدی برای ایجاد اشتغال و برگشت جوان ها بنمایند.
کرج – خبرگزاری مهر: معاون فناوری و انفورماتیک اداره کل ثبت احوال استان البرز ثبت به موقع وقایع حیاتی را عامل رشد و شکوفایی هر کشور دانست و گفت: ثبت به موقع وقایع حیاتی از عوامل بسیار مهم توسعه و برنامه ریزی هر جامعه محسوب می شود.
طالقان- خبرنگار اطلاعات: در مراسم ویژهای دفتر خبری صدا و سیما در شهرستان طالقان با حضور مدیرکل صدا و سیمای مرکز البرز آغاز به کار کرد. مدیرکل صدا و سیمای البرز همزمان با افتتاح دفتر خبری طالقان از راهاندازی دو بخش گفتگوی ویژه خبری و تلویزیونی نیز در این مرکز خبرداد.
در ساعت ۱۰:۳۰روز یکشنبه۲/۷/۱۳۹۱ آتش سوزی مهیبی در قسمت انگورباغان و خزر چشمه بوجود آمد . عده ایی از اهالی روستا برای مهار آتش به این منطقه سراسیمه عازم شدند.
نزدیک به ۴ ساعت هر چه در توان داشتند نمی توانستند این آتش وحشت ناک راکه ارتفاع حریق آن به ۴متر میرسید خاموش نمایند تا اینکه آقای عیسی نوروزی به تنهایی آب کشاورزی را بسمت آ ن ناحیه هدایت نمود و با آمدن آب کم کم مردم با سطل و بیل و ابزار های دیگر توانستند این مهم را مهار نمایند.این واقعه تاسف بار در تاریخ صد سال اخیر تکیه ناوه وجود نداشته است .
آتش در زیر خاکستر تا ساعت ها وجود داشت و خیلی هابا وجود خاموش شدن آتش تا هنگام غروب برای پاکسازی، جمعآوری خار، خاشاک و درختان خشک و افتاده و جلوگیری ازافزایش دامنه آتشسوزی و خسارات بیشتر در منطقه بودندو تلاش بی شائبه ایی داشتند؛که مبادا آتش الو نماید
متاسفانه بسیاری از درختان گردو و انگور در این حریق کاملا" از بین رفت ، و باغات مرحوم حسین (بانکی) علیشیری،آفای صمد امیرخانی و آقای محمود نوروزی خسارت جبران ناپذیری دیدند.
باری جای تاسف است که این سهل انگاری ها از طریق عده ایی جوان ناپخته و کم تجربه که برای تفریح و زیارت به این روستای سرسبز قدم میگذارند ، آداب و حرمت این مکان سیاحتی و زیارتی را نگاه نمی دارند و ناخواسته صدمات و خسارت سنگینی به مردم این دیار می رساند.
خواهشمند است اگر در باغات وصحرامیرویداز آتش برای گرم کردن و پختن و احیا کردن ذغال برای قلیان کشیدن وانداختن ته سیکار جدا" مراعات نمایید حداقل اگر به کسی خیری نمیرسانید لااقل ضرر هم نرسانید . ممنون
جاده هشتگرد به طالقان پس از ده سال تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته است
روند کند احداث بزرگراه همت به کرج با وجود اعتبار ۳۰۰ میلیاردی که در سفر چهارم هیات دولت به این استان تصویب شده است, قابل قبول نیست و مردم استان البرز و تهران همه روزه شاهد ترافیک سنگین در این مسیر هستند.
ایلنا: نماینده شورای اسلامی استان البرز گفت: طرح ملی جاده هشتگرد به طالقان که بیش از ده سال است, آغاز شده هنوز به اتمام نرسیده است و تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته است از این رو خواستار عزم جدی مسئولان برای تحقق آن احساس میشود.
به گزارش خبرنگار ایلنا ندرلی در پنجاه و هشتمین اجلاس عمومی شورای عالی استانها با اشاره به استان جدید التاسیس البرز به برخی از مشکلات موجود در این استان پرداخت و گفت: این استان با ۳ میلیون نفر جمعیت دارای واحدهای تولیدی و صنعتی بزرگی است که از توامندیهای بالایی برخوردار است.
وی با بیان اینکه استان البرز هشتمین استان پرجمعیت کشور است تصریح کرد: این استان در بسیاری از سرانههای ورزشی، فرهنگی، بهداشتی رتبه ۳ کشور را دارا است و این موضوع توجه بیش از پیش مسئولان اجرایی کشور را میطلبد چرا که هنوز زیرساختهای استان تکمیل نشده و برخی از ادارات کل در مکان استیجاری از کمبود مکان و نیرو در مضیقه هستند.
نماینده شورای اسلامی استان البرز با ابراز تاسف از عدم راه اندازی مرکز سیمای استان البرز و اداره کل آب استان, تصریح کرد: مردم این استان در بخش کم آبی و نبود مطالعه در اجرای طرح ساماندهی فاضلاب شهری دچار مشکلات عدیدهای هستند.
ندرلی همچنین خاطرنشان کرد: تشکیل شهرستانهای طالقان و اشتهارد عملی مبارک است اما شهرستان مهر متشکل از شهرهای مهرشهر، ماهدشت و پروژه مسکن مهر همچنان در حال بررسی است امیدواریم وزارت کشور با در نظر گرفتن شاخصهای جمعیتی و رفاهی ساکنان نسبت به تعیین مرکزیت شهرستان اقدام کند.
وی در ادامه به روند کند احداث بزرگراه همت به کرج با وجود اعتبار ۳۰۰ میلیاردی که در سفر چهارم هیات دولت به این استان تصویب شده است اشاره کرد و گفت: این روند قابل قبول نیست و مردم استان البرز همه روزه شاهد ترافیک سنگین در این مسیر هستند.
ندرلی در ادامه بیان مشکلات این استان, به چهارمین سفر استانی هیات دولت برای تعیین تکلیف فرودگاه پیام به عنوان فرودگاه مسافربری نیز اشاره کرد و افزود: این وعده نیز عملی نشده است و از دولتمردان میخواهیم به وعده خود عمل کنند.
وی از دیگر مشکلات بزرگ استان را نبود کمربندی محمدشهر به اشتهارد عنوان و تصریح کرد: این مسیر مواصلاتی چندین استان کشور برای تردد به سمت اشتهارد است این مساله نیز در سفر سوم دولت مطرح شد و طرح مطالعاتی آن نیز به تصویب رسید اما متاسفانه در سفر چهارم هیات دولت به این استان پیگیریهای لازم برای اجرای شدن آن صورت نگرفت به طوری که هم اکنون ما شاهد ترافیک سنگین در جاده محمد شهر هستیم.
عضو شورای عالی استان البرز خواستار توجه احداث این جاده به عنوان پروژه ملی شد و ادامه داد: طرح ملی جاده هشتگرد به طالقان که بیش از ده سال است, آغاز شده هنوز به اتمام نرسیده است و تنها ۳۰ درصد پیشرفت داشته است از این رو خواستار عزم جدی مسئولان برای تحقق آن احساس میشود.
وی در پایان از نبود گاز طبیعی در شهرستان طالقان خبرداد و گفت: طالقان منطقه سردسیری است اما متاسفانه ساکنان آن از نعمت گاز محرومند از وزارت نفت میخواهیم نسبت به این مساله اقدام کنند.
خبرگزاری پانا: فرماندار طالقان گفت: پروژه خط انتقال گاز شهری طالقان بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به گزارش خبرگزاری پانا،ساسان دلاویز در بازدید از عملیات اجرایی پروژه گاز شهرستان طالقان گفت: با دستورات ویژه وزیر نفت و استاندار البرز و همچنین پیگیریهای مسئولین شهرستانی عملیات اجرایی خط انتقال گاز شهری طالقان از سرعت مناسبی برخوردار است. وی گفت:عملیات خاکی و جاده سازی این پروژه اکنون به ورودی شهرستان طالقان رسیده است. فرماندار طالقان افزود:لوله گذاری در بخش تونل و از زیر گذار اتوبان کرج قزوین و جاده های اصلی انجام شده است. عملیات اجرایی خط انتقال گاز شهری طالقان با اعتباری بالغ بر ۵۲ میلیارد ریال در آبان ماه سال گذشته با حضور استاندار البرز آغاز گردید.
جناب فرماندار کاش میفرمودید ۶۰ درصد از کدوم مرحله پروژه تمام شده !!! عملیات خاکی !؟ لوله گذاری ؟!! انشعابات؟!!اصلا محدوده پروژه چی تعریف شده که ۶۰ درصدش تموم شده ؟!!آیا فقط منظور رساندن لوله گاز از ورودی اتوبان تا شهرکه ؟!! یا رساندن گاز به دورترین روستاهای طالقان ؟!!
چون وقتی ۶۰ درصد کل پروژه پیشرفت داشته باشه یعنی : به بیش از نیمی از روستاها طالقان لوله گاز رسیده
یکی از کارهایی که ما به آن علاقه داریم ثبت ویژگی های فرهنگی، اجتماعی مردم طالقان برای ایجاد شناخت بهتر برای اهالی آن می باشد. یکی از این ویژگی ها نام های خانوادگی بومی اهالی طالقان به منظور شناسایی اصالت اهالی بومی آن است که با شهرستان شدن طالقان به شدت در حال تغییر است. من و مرحوم پدرم قبلا این کار را برای روستای کرود انجام داده بودیم. در همین کرود ۲۲ نام خانوادگی بومی و نزدیک به ۳۰۰ نام خانوادگی همسران اهالی کرود وجود دارد که متوجه می شوید که تفاوت بسیار زیادی بین آنها وجود دارد. اگر این نسبت را به سراسر طالقان گسترش دهیم به حدود ۱۵۰۰ نام خانوادگی بومی می رسیم. حال پیدا کردن این همه نام خانوادگی می بایستی چگونه انجام می شد؟
نگاهی به پیرامون خود بیندازیم، جهانی می بینیم، پر هیاهو، پر تنش و پر خبر، آموخته ایم كه باید به سوی پیشرفت حركت كرد، پیشرفتی كه باید برای آن دوید. پس هر روز می دویم. دویدن، سهم ماست از جهان مدرن، آموخته ایم كه بدویم، بدون آن كه بدانیم به كجا؟ به ناكجا می دویم. اینجا جهان مدرن است، جهان قرن بیست و یك، جهانی كه مردمانش در مدرنیته غرق شده اند و اگر یك روز از مظاهر این تمدن فاصله بگیرند نمی توانند به آسانی صبح خود را به شام برسانند...
به گزارش جهان به نقل ازمهر:اما شاید باور آن برای انسان كمی سخت باشد كه گروهی از مردمان هستند در همین نزدیكی، در كنار شهرهای ما، كه در زمان متوقف شده اند، ایشان دیگر نمی دوند، ایشان ایستاده اند...
گروهی از مردمان ایران زمین در روستایی در منطقه طالقان ساكن هستند كه بر تقلید از میرزا صادق مجتهد تبریزی (از علمای دوران مشروطیت) باقی مانده اند و با تبعیت از ایشان روستایی سنتی و ایستا را در این منطقه سامان داده اند. این مردمان بر زندگی دویست سال پیش ایرانیان توقف كرده اند، ایشان شناسنامه ندارند، از امكانات رفاهی جدید مانند آب لوله كشی ، گاز، برق ، تلفن، مطبوعات و رسانه و رادیو وتلویزیون، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و یارانه استفاده نمی كنند.
اهالی روستای ایستا واقع در شرق طالقان كه اصالتا تبریزی هستند، تاكید میكنند كه آخرالزمان فرا رسیده است. اوقات شرعی نماز را با شاخصههای خود استخراج كرده و آغاز و پایان ماه مبارك رمضان را نیز با رویت خویش تعیین میكنند، به رویای صادقانه معتقدند، آنان به شدت منتظر ظهور امام مهدی (عج) هستند. فرزندان بعد از رسیدن به سن تكلیف مختارند كه با آنان زندگی كنند یا به شهر تبریز بازگردند، كودكان آن روستا به سبك سنتی و مكتب خانهای با فراگیری دروسی همانند واجبات و محرمات فقهی، خوشنویسی و اصول عقاید سواددار میشوند. ساعت مچی و دیواری در محل زندگی «اهل توقف» وجود ندارد و سیمان و آهن در معماری خانههای آنان به كار نرفته است.
رسول جعفریان در خصوص مجتهد تبریزی چنین گفته است: «آقا مجتهد تبریزی معتقد بود مشروطه مجالی برای روشنفكران و متجددان بود تا اندیشه های خود را رواج دهند. میرزا صادق مجتهد تبریزی به این باور بود كه مشروطه از اساس، مشروعه شدنی نیست و انطباق و سنخیتی با سنت و دین ندارد... اگر برخی قوانین اسلامی در یك نظام غیر اسلامی تصویب و اجرا شود و برخی امور سلطنت مطابق قانون شرع باشد حكومت اسلامی ایجاد نمی شود. باید اساس و ماهیت یك حكومت اسلامی شود.» مردمان پیرو این مجتهد از هر نوع مظاهر تمدن دوری می كنند و از سازه های تكنولوژی امروز گریزانند. در روشنایی فانوس، شب را می گذرانند و با اسب و قاطر سفر می كنند.
حسین عسگری نویسنده كتابی در خصوص این روستا در یادداشتی چنین می گوید: « از هشتگرد راه افتادیم ... از حسن اتفاق در همین لحظه چند جوان به همراهی مرد میان سالی از خانه ای در انتهای كوچه مقابل ما بیرون آمدند. جوانان مرد را حلقه وار در میان گرفته پیش می آمدند، دوست ما به یك چشم بهمزدنی از ماشین پیاده شده خود را به او رساند و شروع به احوالپرسی كرد. سپس شادمانه به ما اشاره كرد كه نزدیك شویم. آقای ضیایی(بزرگ اهالی روستا) با خوشرویی ما را به داخل خانه اش دعوت كرد. از در بزرگ چوبی وارد خانه شدیم. حیاط خانه هیچ فضاسازی نداشت. از جوی خاكی كه حیاط را از باغچه مقابل آن جدا می كرد، آب گل آلودی جاری بود. معماری خانه تلفیقی از معماری كویری و نقاط سردسیری بود. سه اتاق بزرگ در یك ردیف ساخته شده ورودیه آنها داخل ایوان كوچكی بود كه در وسط قرار داشت. اتاق میانی در و پنجره ای به سبك ارسی های قدیم داشت.
آقای ضیایی ما را به یكی از اتاق ها هدایت كرد. اتاق نیز هیچ آرایه ای نداشت. همه چیز به صدسال پیش مانند بود. كف اتاق با حصیر فرش شده و دیوارها اندود خاك و گچ داشت (البته نه گچ كارخانه ای). تنها وسیله زندگی موجود در اتاق یك بخاری هیزمی دوكاره بود. آقای ضیایی توضیح داد این بخاری را یكی از جوانان مبتكر ساخته است. در كنار آتشدان بخاری محفظه فرمانندی اضافه كرده است كه از آن برای نان پزی استفاده می كنیم. سوخت ما از هیزم است. هیچ وسیله برقی یا گازی به كار نمی بریم. فقط برای روشنایی از نفت استفاده می كنیم زیرا استفاده از پیه سوز برایمان مقدور نیست یعنی روغن آن پیدا نمی شود. نان را از گندمی تهیه می كنیم كه در كشت آن شرایط خاصی رعایت شده است مثلا" بذر آن باید بومی باشد، در زمینی كه اصلاحات ارضی نشده و مالك آن حقیقی است با روش سنتی (گاوآهن) كشت شود، با آب چشمه یا رودخانه و قنات آبیاری كرده و كود حیوانی به آن داده باشند. در یكی از روستاهای طالقان یك كشاورز را پیدا كرده ام كه با این شیوه و شرایط كشاورزی می كند. هر سال بذر بومی به او می دهم و او برای گندم می كارد. خودم این گندم را در آسیاب آبی كه با دست خود ساخته ام آرد می كنم و می دهم نان می پزند. قاتق نانمان نیز بیشتر ماست و لبنیاتی است كه خود به عمل می آوریم. گوشت كم می خوریم و اگر بخوریم باید از حیوان نر باشد. پوشاك و مفرش مورد نیازمان نیز خود تهیه می كنیم یا از صاحب حقیقی آن می خریم. برای خرید لباس ترجیح می دهیم از پارچه های خارجی استفاده كنیم چون در استفاده از هر چیز كه دولت در تهیه آن دخیل است كراهت داریم.
از آقای ضیایی پرسیدم شما در این مورد از چه كسی الهام گرفته و پیروی می كنید. گفت: ما مقلد آیت الله میرزا صادق تبریزی هستیم كه از مجتهدین دوره مشروطیت بوده اند. ما در این تقلید بنا را بر توقف گذاشته ایم. چون ایشان حكومت مشروطه را شرعی نمی دانست و آنچه را كه با دولت در ارتباط بود مورد شبهه می دانست. لذا ما هم از همان اصول پیروی می كنیم. زیرا حكومتی كه از طرف مردم انتخاب شود به هر شكلی كه باشد مشروعیت ندارد. پرسیدم چرا توقف دارید مگر ایشان جانشینی برای خود مشخص نكردند؟ گفت: آقای سیدحسین نجفی طباطبایی از شاگردان ایشان بود كه در سال ۱۹۳۹ قمری فوت كردند. تا زمان حیات دویست خانوار از مقلدین آیت الله میرزا صادق از ایشان دستور می گرفتند. هر هفته در یك خانه مجمع داشتیم و در حضور خودشان جلسه تشكیل می دادیم و مسائل و مشكلات خود را حل و فصل می كردیم. بعد از فوت ایشان عده ای از مقلدین از پسرشان آقا سیدجواد كه از بهره علمی كافی برخوردار نبود تقلید كردند ولی حدود ۱۳ تا ۱۴ خانوار كه ما نیز از آن جمله هستیم ایشان را نپذیرفتند. چون ممكن بود اختلافی پیش آید در سال ۱۳۶۶ شمسی ما ۱۳ خانوار از تبریز كوچ كردیم. اول به تنكابن رفتیم و چون در آنجا دچار مشكلاتی شدیم در سال ۱۳۶۹ به طالقان آمدیم و در اینجا سكونت اختیار كردیم. طالقان را به این دلیل انتخاب كردیم كه در اخبار معصومین احادیثی راجع به طالقان وجود دارد به این مضمون كه برخی از یاران امام زمان در اینجا به امام می پیوندند. به علاوه، پیش از این سفرهای زیادی به طالقان داشتیم و با این منطقه آشنا بودیم. اول در نظر داشتیم كه در اورازان كه مردم آن بیشتر سید و عابد و پاكدامن هستند اقامت كنیم ولی چون دور از شهر بود پس از جستجوی زیاد اینجا را كه هم كنار رودخانه بود و به آب دسترسی داشتیم و هم به شهر نزدیك است مناسبتر یافتیم. مدتی در كنار رودخانه چادر زدیم و بعد زمین آن را از صاحبش خریداری كرده و خانه ساختیم.
پرسیدم آیا در همه احكام شرعی بنا را بر توقف گذاشته اید؟ گفت: طبق رساله ایشان عمل می كنیم در هر مورد كه حكم آن را ندانیم متوقف می شویم مثلا"، چون الان در مورد ازدواج جوانان نمی دانیم حكم چیست جوانان را از ازدواج منع كرده ایم. حتی برای بچه ها شناسنامه نمی گیریم. در بیرون از این محله به جستجوی كار نمی رویم. فقط به كارهایی كه زمینه آن در اینجا فراهم است مثل زراعت و دامداری در سطح خیلی محدود یا آهنگری و نجاری و بنایی در حد نیاز خودمان می پردازیم. مخارج زندگی خود را بیشتر از طریق فروش املاكی كه در تبریز داریم تامین می كنیم. آخرین سئوال این بود كه این وضع با این كیفیت چگونه و تا كی ادامه خواهد یافت و ایشان پاسخ دادند: زمان اكنون آخرالزمان است یعنی آخر آخر الزمان است. آخرالزمان از دوره مشروطیت شروع شد كه مردم در تعیین حكومت دخالت داده شدند.
اخباری وجود دارد كه بالای شهر ری زیر كوه سیاه اختلافی بین دو فرقه عجم پیدا شده دامنه آن گسترده و جهانی می شود. در اخبار است كه حكومت باید به هر صنفی برسد كه وقت ظهور كسی مدعی نباشد اگر حاكم شده بود عدالت را اجرا می كرد و حالا آن دوره است. لذا برای مسایل روز به اخبار آخرالزمان رجوع می كنیم. چكیده این اخبار برخلاف سلیقه اهل زمان است.»
آری ، این روستای ایستا، و مردمانش، ما را به این نكته توجه می دهند كه شاید تنها راه پیشرفت دویدن از پی مدرنیته و دویدن به دنبال ایشان نباشد. هرچند این تعبیر كمی سنگین می نماید، اما اگر خوب به اینان نگریسته شود می بینیم شاید ، شاید، مدرنیته در واقع برای ما هم هیچ نداشته باشد... شاید...
فاتحه طالقان را باید خواند
تا کنون که طالقان بن بست بود و به غیر از ساکنین ، افرادی نیز جهت گردش به منطقه می آمدند ، محیط زیست طالقان اینگونه شده است وای به روزی که طالقان راه ارتباطی شمال شود .
پروژه آزاد راه کرج – طالقان – تنکابن در دست اقدام است و به گفته وزیر راه ۳۰میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد .(البته مدت زمان اجرای آن اگر مثل آزاد راه تهران شمال باشد ۳۰ سالی طول خواهد کشید ).
البته امید است اثرات زیست محیطی که این جاده به بار خواهد آورد، کارشناسی ! شده باشد .
به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان البرز درشهرستان طالقان درختان کهنسال با قدمت چندصد ساله وجود دارد که واجد ارزش های تاریخی ، فرهنگی و حفاظتی می باشند. حشمت الله کشیری مسئول دفتر نمایندگی محیط زیست شهرستان طالقان با اشاره به قدمت بیش از ۵۰۰ سال درخت چنار واقع درآسفاران از توابع شهرستان طالقان اظهار داشت : شهرستان طالقان با طبیعت زیبا و بکر دارای جاذبه های بسیار طبیعی و گردشگری می باشد. یکی از این جاذبه ها وجود درختان کهنسال چند صدساله در منطقه است. حشمت الله کشیری در خصوص پیشینه تاریخی درخت آسفاران بیان داشت : در روستای آسفاران درخت چنار تنومندی با عمر بیش از ۵۰۰ سال وجود دارد که در ضلع غربی امام زاده وقبرستان روستا واقع و دارای قطر ۸ متر می باشد . بنا به اظهارات مسئول دفتر نمایندگی محیط زیست طالقان چنار اصلی حدوداً ۲۰۰ سال قبل بریده شده و از ریشه آن مجدداً ۲ تنه و سپس ۵ شاخه جدید روییده است که در بین مردم بومی به چنار پنج تن معروف است که به عنوان یک درخت مذهبی واجد پیشینه آیین های بومی و سنتی منطقه می باشد . لازم به توضیح است قدمت درخت فوق به سده نهم هجری قمری بازمی گردد.
دانشجوی جوان ۲۱ سالهای روز گذشته بدون توجه به علایم هشدار دهنده در دریاچه سد طالقان اقدام به شنا کرد و …
ایسنا:
شخصی بدون توجه به علایم و تابلوهای هشدار دهنده و عدم رعایت موارد ایمنی و اقدام به شنا در
دریاچه سد طالقان غرق شد.
دانشجوی جوان ۲۱ سالهای روز گذشته بدون توجه به علایم هشدار دهنده در دریاچه سد طالقان اقدام به شنا کرد و غرق شد.
شرکت آب منطقه ای تهران همه ساله با آغاز فصل گرما در اطلاعیههای مستمر به مردم هشدار میدهد که دریاچه پشت سدها، کانالهای آبیاری و زهکشی و بندهای انحرافی محل مناسبی برای شنا نیستند و این عمل با مخاطرات بسیار همراه است، اما متاسفانه با وجود صدور اطلاعیههای مکرر و نصب علائم هشدار دهنده، هر سال شاهد وقوع اتفاق های ناگواری از این دست هستیم.
روابط عمومی شرکت آب منطقهای تهران با اشاره به حادثه یادشده، از کسانی که برای گذران تعطیلات از حاشیه رودخانهها و دریاچه سدهای کرج، لتیان، لار، ماملو و طالقان استفاده میکنند یا در حاشیه بندهای انحرافی و کانالهای آبیاری و زهکشی کرج، ورامین، رباط کریم و کردان به سر میبرند، درخواست کرد که از شنا کردن در این مکانها خودداری کنند، زیرا دریاچه ها و تاسیسات یاد شده محل مناسبی برای شنا نبوده و فاقد هرگونه ایمنی برای شناگران هستند و شهروندانی که این اماکن را برای تفرج انتخاب می کنند، علایم هشدار دهنده و تذکر ماموران را جدی بگیرند تا شاهد حوادث تلخ و جبران ناپذیر نباشیم.