تبلیغات
بقاع متبرکه و امامزادگان طالقان و ساوجبلاغ

بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم(ع)


آن حضرت از نوادگان حضرت ابوالفضل العباس (ع) است.بقعه ايشان در محوطه ای در منطقه سرسبز و مشجر و البته کوهستانی صعب العبور در روستای تکيه ناوه طالقان در فاصله 55 کيلومتری شهرستان کرج واقع شده است . قدمت بقعه به عصر صفويه باز می گردد .اين بقعه دارای ضريحی چوبی مربوط به 200 سال قبل بوده که يک ضريح فلزی نيز به آن ضميه شده است .بنای امامزاده دارای گنبدی مخروطی شکل است و اخيرا مورد مرمت قرار گرفته است.پوشش داخلی گنبد سفيد کاری و ازاره آن از سنگ است .در اين بقعه زائر سرايی جهت رفاه زائرين احداث شده است.


بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)


اين امامزاده در محوطه ای وسيع در روستای کش و در منطقه کوهستانی طالقان واقع شده وفاقد گلدسته و گنبد و ديگر الحاقات جانبی است.پيرامون بقعه را درختان کهنسال تنومند فرا گرفته است .اين امامزاده فاقد ضريح است و تنها سنگ قبری بدون تاريخ و نشان در ميان حرم وجود دارد کخ جديدا نصب گرديده است .اين بقعه دارای امکانات اوليه و آب و برق نيز هست .


بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)


اين بنا در 1500 متری جنوب روستای اوچان و در منطقه کوهستانی طالقان با درختان کهنسال و سر به فلک کشيده واقع شده است .بقعه فاقد گلدسته است ولی دارای گنبد رک (مخروطی)و ضريحی چوبی است .گورستان عمومی در بخشی از محوطه امامزاده قرار دارد .و فاقد الحاقات جانبی است .اين بقعه دارای تسهيلات رفاهی اوليه و آب و برق است .قدمت اين بقعه به قرن هفتم يا هشتم هجری باز می گردد.


بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)


وی از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است .اين امامزاده در مرکز روستای کشرود طالقان در منطقه ای کوهستانی با درختان انبوه و کهنسال واقع شده است .بنای آن منفرد وفاقد الحاقات است . اين بنا فاقد گلدسته است ولی دارای گنبدی مخروطی مطابق با وضعيت معماری منطقه است که مورد مرمت وباز سازی نيز قرار گرفته است .همچين گورستانی پيرامون امامزاده وجود دارد .اين امامزاده دارای امکانات اوليه رفاهی و آب و برق نيز هست.قرمت اين بنای تاريخی به قرن هفتم يا هشتم هجری باز می گردد.


 بقعه متبرکه امامزاده ابراهيم (ع)


اين بقعه در حد فاصل دو روستای تنکمان وينگی امام در جاده قديم کرج و اشتهارد واقع شده است . اين بنا فاقد گلدسته و دارای ايوانی اصلی و گنبدی مخروطی شکل است که جديدا مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.بقعه دارای امکانات اوليه چون سرويس بهداشتی ،وضوخانه و محوطه جهت رفاه زائران است و پيرامون آن را درختان کهنسالی فرا گرفته است .اين بنا منفرد و فاقد الحاقات جانبی است و گورستان عمومی در بخشی از محوطه آن قرار دارد.


بقعه متبرکه امامزاده اسماعيل (ع)


نسل ايشان با واسطه به حضرت امام جعفر صادق (ع) می رسد.ايشان از نوادگان آن امام بزرگوار به شمار می رود .بقعه اين امامزاده در دشتی سرسبز در روستای زکی آباد در سمت چپ ده رامجين در غرب شهرستان کرج واقع گرديده است .بنا فاقد الحاقات است .گورستانی پيرامون آن وجود دارد.
اين بقعه دارای گنبدی مخروطی از خشت خام و فاقد گلدسته است .ضريح چوبی اين امامزاده حائز اهميت است .اين بنا جزو آثار باستانی به ثبت رسيده است .بقعه مزبور از امکانات رفاه ی اوليه چون آب و برق برخوردار است .

 

بقعه متبرکه بی بی قزلر(س)


اين بانوی بزرگوار از نوادگان امام موسی کاظم (ع) است که به فاطمه خاتون نيز معروف است . در اين بنا دو امامزاده ديگر به نام احمد و محمد نيز وجود دارند .اين بقعه در روستای اغشت دهستان برقان در طالقان در دامنه کوه که پيرامون آن را درختان کهنسالی همچون عناب با قدمت 800 ساله ،چنار و توت فرا گرفته ،قرار دارد.ضريح امامزاده چوبی است و دارای گورستانی عمومی می باشد .بنا فاقد گلدسته است و گنبد آن مخروطی شکل و از سنگ و گچ است و جرز ها نيز از گچ ساخته شده اند .اين بنای دوره صفوی جزو آثار تاريخی به ثبت رسيده است .اين بقعه دارای امکانات رفاهی اوليه و آب و برق نيز هست.


بقعه متبرکه بی بی سکينه خاتون (س)


اين بقعه در روستای سنقر آباد ،دهستان رامجين واقع شده و قدمت بنای آن به دوره صفويه باز می گردد .اين بنا ر روی محوطه ای باستانی مربوط به اواسط دوران اسلامی احداث گرديده است .بقعه فاقد گلدسته ودارای گنبدی خشتی است و رواقی نيز به بقعه ضميمه شده است.قبرستانی عمومی در بخشی از محوطه وجود دارد .اين بنا جزو آثار به ثبت رسيده است .ساختمان امامزاده دارای تسهيلات اوليه و آب و برق است .


بقعه متبرکه امامزاده بی بی سکينه (س)


اين بقعه در منطقه کوهستانی طالقان و در روستای ورده ،کنار رودخانه واقع شده که به علت نداشتن پل راه آهن صعب العبور است .اين بنا دارای گنبدی از لاشه سنگ است که جزو آثار تاريخی است و به دوره صفويه باز می گردد . پيرامون بقعه بسيار سرسبز و خرم است .اين بنا فاقد الحاقات جانبی است و در بخشی از محوطه قبرستانی وجود دارد .امامزاده دارای تسهيلات اوليه و آب وبرق است.


بقعه متبرکه امامزاده برهان الدين (ع)


اين بقعه در روستای قوهه در دهستان چهار دانگه و در فضای وسيع دشت واقع شده است .


بقعه متبرکه دو برادران (ع)


اين بقعه متعلق به امامزادگان زيد و ابراهيم (ع) است که در روستای کرکبود از توابع شهرستان طالقان ،در محوطه ای حدود 100 متر مربع واقع شده و دارای گنبد رک خشتی و ضريح چوبی است . اين بنا که فاقد گلدسته و به صورت منفرد است ،جزو آثار تاريخی به ثبت رسيده است. قبرستانی عمومی در بخشی از محوطه قرار دارد.ساختمان امامزاد ه دارای امکانات اوليه و آب و برق است .


بقعه متبرکه امامزاده پير جمشيد (ع)


اين بنا در روستای مهران از مناطق کوهستانی طالقان واقع شده که از نظر اقليمی جزو مناطق خوش آب و هوا ست.اين بنای برج مانند فاقد الحاقات جانبی و دارای گنبدی رک و فاقد گلدسته است و در جنب امامزاده گورستانی وجود دارد .اين بقعه دارای امکانات رفاهی اوليه و آب و برق است .قدمت اوليه بنا در قرن نهم و دهم هجری است.


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: بقاع متبرکه و امامزادگان طالقان و ساوجبلاغ , ,
:: برچسب‌ها: بقاع متبرکه و امامزادگان طالقان و ساوجبلاغ ,
|
امتیاز مطلب : 10
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 10 ارديبهشت 1391
پرندگان طالقان

 

 پرندگان موجودات خونگرمی هستند نظير پستانداران ولی نظير خزندگان تخم گذار می باشند. همه پرندگان دارای پرو بال بوده و اغلب آنها می توانند پرواز كنند.
پرندگان از لحاظ شكل،  جثه، ‌رنگ و  رفتار بسيار متنوع هستند به طوريكه در جهان بيش از ٩٠٠٠ گونه مختلف از پرندگان وجود دارد.



پرندگان طالقان:

 

 کبک:

کبک با نام محلی زرچ یا کوک، پرنده ای است زیبا و خوش خوان که در طبیعت، در دامنه کوهها و شیب های کوهستانی، صخره ها و تپه ماهور ها زندگی میکند.

به هنگام احساس خطر، از کوهها به سرعت بالا می رود و معمولا این کار را به پرواز ترجیح میدهد. گوشت این پرنده بسیار خوشمزه و به لحاظ ارزش غذایی نسبت به دیگر طیور از موقعیت ممتازی برخوردار است.

این پرنده معمولا دارای پوششی با پرهای خاکستری است و گلولی نخودی رنگ با نوار حاشیه های پهن سیاه بوده و از زیر شکم و پهلو ها خالهای کشیده زیبایی به چشم می خورد. پاها و منقارش سرخ رنگ است و نر و ماده لحاظ شکل ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند.

کبک نر به طور عمومی بزرگتر از ماده میشود، در حالی که سر ماده بیضی شکل میباشد، سر کبک نر گرد است .هم کبک ماده و هم نر در پشت پاها بر آمدگی شبیه میخ دارند که در نرها برآمدگی بزرگتر میباشد.

وزن پرنده نر حدود 540 گرم و وزن ماده حدود 500 گرم میشود.

در طبیعت حدود 15-12 عدد تخم میگذارد اما با پیش بینی های خاص این تعداد در بستر به حدود 40 عدد میرسد و این امر از اهمیتی ویژه در پرورش این پرنده و تولید آن برخوردار است.

قد پرنده حدود 35 سانتیمتر است و در اواخر زمستان جفت گیری میکند. در این هنگام گله از هم متلاشی شده و هر نر وماده با هم بصورت جفت زندگی میکنند و تا پایان ایام جوجه کشی باهم میمانند و حتی گاهی پرنده نر روی تخم ها میخوابد.

 

گوشت کبک

گوشت این پرنده از گوشتهای بسیار سودمند و لذیذ است  ویژگیهای گوشت این پرنده به شرح زیر است :

در هر صد گرم گوشت کبک 24.5 گرم آلبومین، 1.4 گرم چربی و حدود 1 تا 1.5 گرم مواد معدنی وجود دارد.

وجود مقدار زیادی از مواد معدنی در گوشت کبک نشان دهنده ارزش حیاتی آن است. مقدار پتاسیم این گوشت زیاد است و کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن و گوگرد موجود در آن نیاز بدن را تامین میکند.

کانی های موجود در گوشت کبک به خوبی جذب بدن میشود و به همین جهت در این زمینه مواد مورد نیاز بدن را در دسترس سلول قرار میدهد.

گوشت کبک برای همه افراد اعم از کودک و سالمند، غذایی سالم و سلامت بخش است. گوشت کبک کمتر تولید اسید اوریک میکند، فعالیت کلیه را افزون میسازد و به دفع سموم بدن یاری فراوان میرساند. باتوجه به این ویژگی ها برای همه افراد و در مورد همه بیماریها، غذایی خوب و موثر است.


 


<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: پرندگان طالقان , ,
:: برچسب‌ها: پرندگان طالقان ,
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 5
|
مجموع امتیاز : 5 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 17 ارديبهشت 1391