تبلیغات
اطلاعات کلی در باره روستای لهران

اطلاعات کلی در باره روستای لهران

روستای لهران واقع عرض جغرافیایی ۳۶ ۱۳ ۰۹ و طول جغرافیایی ۵۰ ۳۶ ۱۲   و ۱۸۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا  از روستاهای بخش پایین طالقان از شهر طالقان بوده و از سمت شمال با کوه زرده وله چال از سمت شرق با روستای کش از سمت جنوب با روستاهای تکیه ناوه  و عالی سر و از سمت غرب با روستا ی موچان همجوار میباشد.

مختصری درباره روستای لهران

منطقه طالقان دارای قدمت طولانی و با سابقه ای است که در کتاب های متعددی از آن یاد و مواردی از آثار تاریخی منطقه نیز به ثبت رسیده است.  اما مکان های تاریخی روستای لهران طالقان،عبارتند از تپه باستانی قلعه دیو،قبرستان قدیمی(جیر قبرستان)،درخت چنار،شاهی زری سنگ و کو چشمه

تپه باستانی قلعه دیو
قدمت تاریخی: هزاره اول قبل از میلاد حدود ۳۰۰۰ سال پیش ،ارتفاع از سطح دریا ۱۹۷۰ متر  درشمال روستای لهران تپه منفردی وجود دارد که از نظر شکل ظاهری کاملا" مدور بوده و بقایای معماری   و سفالهایی که در سال های اخیر در اثر عواملی کشف گردیده حکایت از تاریخی بودن آن دارد، ارتفاع     تپه حدودا"۵ متر و قطر آن حدود ۲۰ مترمی باشد.   نمونه های سفال های کشف شده از اهالی که این نقطه را قلعه دیو می نامند،از رنگ های قرمز ،   نخودی رنگ، با خمیر های مختلف و به صورت چرخ ساز یا دست ساز می باشد.

قبرستان قدیمی
قدمت تاریخی:چند هزار سال(از آنجا که در اثر عوامل طبیعی و غیر طبیعی آثار جدیدی در هزاره های    مختلف از این منطقه به دست آمده قدمت مشخصی ذکر نگردیده) ارتفاع از سطح دریا حدود ۱۸۵۰ متر  در جنوب روستای لهران به طرف روستای موچان و با فاصله حدودا"۸۰۰ متری روستا ی لهران قبرستانی  وجود دارد که مردمان بومی با نام جیر قبرستان(قبرستان پایین) از آن نام می برند.که بنا بر تحقیقات و گفته  افراد قدیمی در گذشته دور قبرستان زرتشتیان آن زمان نیز بوده،که آثار سنگ قبر های متعدد و نوشته های  روی آنها گواه این مطلب نیز است ،ضمنا" صحبت ها و گفته های بزرگان که سینه به سینه نقل گردیده  حاکی صحت مطالب فوق است.

درخت چنار  (چنار دار)
مکان دیگری که از آن به عنوان آثار تاریخی یاد کرد درخت چناری با قدمت بیش از ۳۰۰ سال که تقریبا" در   مرکز روستا در کنا جوی آبی که از وسط روستا می گذرد، قرار دارد نام برد. این درخت نظر کرده که تمام  مردمان روستا به نوعی به آن اعتقاد دارند،هیچگاه چوب آن را نمی شکنند و بنا بر روایاتی که قدیمیان  روستا نقل می کنند از گذشته مورد احترام و تقدس بوده و هست.در گذشته در زیر این درخت در جای  مخصوصی چراغی روشن می کردند و در روز هفتم محرم از مسجد محل تا زیر درخت چنار دسته سینه  زنی به راه می انداختند و احترام خاصی به آن داشتند.

شاهی زری سنگ
قدمت: نا مشخص،ارتفاع از سطح دریا حدود ۲۳۰۰ متر  یکی دیگر از مکانهایی که از نظر افراد بومی و منطقه دارای قدمت تاریخی و دارای ارزش معنوی و در  گذشته مو رد تقدس بوده است محلی یا به عبارت صحیح تر نقطه ای در مرتفع ترین نقطه کوه شرتبن  گهره  و در حدود ۸ کیلومتری شمال روستای لهران قرار دارد با نام شاهی زری سنگ یاد می کنند، است.  اما علت تقدس این محل آن است که می گویند گاهی اوقات و به مناسبت های مختلف این نقطه از خود  نوری متساعد می کند که نکته قابل توجه آن که این محل کاملا" روبروی روستای تکیه ناوه و مقبره امام  زاده ابراهیم است و می گویند این نور به این بقعه مبارک تابیده می شود.گواه این مطلب نیز کوه نشینان و  چادر نشینانی که در گذشته جهت دامداری و یا ... در کوه می خوابیدند بارها این نور را با چشم خود دیده  اند و در به صورت داستان و ... در شب نشینی های خود نقل می کردند.  

کو چشمه
در زمانهای قدیم به علت فقدان وجود آب لوله کشی در منازل ، مردم روستاهای کشوراز جمله روستاهای مناطق طالقان بناچار میبایست آب آشامیدنی خود را از چشمه سارها تهیه میکردند. یکی از جزابیتهای مهم روستای لهران وجود چشمه ای بسیار زیبا بنام کوچشمه بوده که مردم روستا ضمن تهیه آب آشامیدنی و در هنگام غروب آفتاب آنجا را محلی برای دید و بازدید روزانه انتخاب کرده و به گفت و شنود می پرداختند. یکی از خاصیتهای جالب این چشمه این است که در تابستان و فصل گرما آب این چشمه سرد بوده و در زمستان و فصل سرما به گرمی میل میکند که حتی در فصل سرما متساعد شدن بخار از آب کاملا ً مشهود است . ضمناً چشمه طوری طراحی و ساخته شده که استفاده آب احشام و دام و طیور را از انسانها متمایز میگرداند. که این مسئله گویای این مطلب است که گذشته های پیشین چقدر به مسئله بهداشت اهمیت قائل می شدند. در مکان کوچشمه دختران لباس فاخر پوشیده و خود را آراسته میکردند تا مورد توجه پسران قرارگیرند. پسران نیز با سوار شدن بر اسب و قاطر وتاخت و تاز در آن محل و گروهی با خواندن آواز ورقص و پای کوبی و یا به هر طریق ممکن برتری خود را نشان دختران میدادند تا بدین وسیله زوج مورد نظر خود را انتخاب کرده و آینده خود را رقم زنند که البته اجهاف نیست اگر بگوییم عامل حدود ۸۰ درصد از ازدواجهایی که در زمان قدیم صورت گرفته وجود این محل بوده است. بدلیل طبیعت و چشم انداز بسیار جالب این محل و عبور رودخانه اصلی روستا که از کنار این چشمه عبور میکند از دیر باز مورد توجه توریسم قرار داشته و است. در فصل بهار صدای بلبلان انسان را مست میسازد و در زمستان صدای خواندن کبک و بلدر چین انسان را از خود بیخود میکند که دیگر نیازی به خوردن مشروبات الکلی نیست !!

 



:: موضوعات مرتبط: دانستنیهای روستاهای نزدیک موچان , ,
:: برچسب‌ها: اطلاعات کلی در باره روستای لهران ,
|
امتیاز مطلب : 2
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : چهار شنبه 26 مهر 1392
نام های خانوادگی اهالی بومی روستاهای طالقان به ترتیب الفبا و ذکر نام روستا یا روستاها
  1. اباذری میر
  2. ابراهیم آبادی کلانک
  3. ابراهیمی امیرنان، خچیره، رشنابدر
  4. ابراهیمی طالقانی رشنابدر
  5. ابصاری ابصار
  6. ابوالقاسمی هرنج
  7. ابوطالبی سفجخانی
  8. اجلالی شهرک طالقان
  9. احسان فر کلانک
  10. احسانی زیدشت، سگرانچال، ورکش (مهاجرین از سگرانچال)
  11. احمد خان بیگی زیدشت، آردکان
  12. احمدخانی خسبان
  13. احمد خانیها کویین
  14. احمدی دیزان، نویز، وشته
  15. احمدی خواه دیزان
  16. احمد نژاد وشته
  17. احمدی نژاد دیزان
  18. احمدیان کرود
  19. ادیب پور دیزان
  20. ادیب طالقانی خوچیره
  21. ادیب نژاد حسنجون و سید آباد
  22. ادیبی دیزان، میراش
  23. ارکیان کولج
  24. اسحاقی جزینان، کرود (مهاجرین از جزینان)
  25. اسدی تکیه ناوه، هرنج
  26. اسدیان مرجان
  27. اسدیان نیا مرجان
  28. اسکندری هرنج
  29. اسلامخواه خودکاوند

<::::: ادامه مطلب :::::>
:: موضوعات مرتبط: داستنی ها , دانستنیهای طالقان , ,
:: برچسب‌ها: نام های خانوادگی اهالی بومی روستاهای طالقان به ترتیب الفبا و ذکر نام روستا یا روستاها ,
|
امتیاز مطلب : 6
|
تعداد امتیازدهندگان : 2
|
مجموع امتیاز : 2 |
نویسنده : حسین مطلبی
تاریخ : سه شنبه 2 مهر 1392